Massage

Detta är vad jag tycker och tänker.


Först och främst tycker jag att alla hästar har ”rätt” till massage.  Alla hästar borde få bli kollade av massör/ equiterapeut eller något sådant en gång i halvåret. Även om man inte tror att det är något som är fel eller så, tycker jag att man ska ta ut någon som känner igenom hästen en gång i halvåret, för även om hästen inte visar tecken på smärta eller något kan det faktiskt finnas låsningar och sådant. 

Men om man märker att något inte är som det ska tycker jag man ska ta ut massör/ equiterapeut direkt. Allt för många hästar går och har ont och ägaren bryr sig faktiskt inte. Utan säger bara att hästen är dum, men i många fall har hästen faktiskt ont eller en låsning som förhindrar hästen att utföra moment utan att få ont.

Jag har haft ut en equiterapeut till Leja, så jag skulle veta om hon faktiskt hade ont när hon höll på som hon gjorde vid ridning eller om det bara var dumheter.  Hon hade några låsningar men som fixade hon till. Vi fick hemläxa med stretching av halsen efter ridpasset, vilket vi nu gör nästan varje dag.

Jag har Sofia Reuter som är utbildad equiterapeut, hon använder sig mest av akupunktur, massage och kiropraktik. Jag rekommenderar verkligen Sofia, hon är både trevlig och snäll mot hästen och gör alltid ett bra jobb! En Equiterapeut behandlar hästar med rörelsestörningar som kan verka små men som omöjliggör det för hästen att prestera sitt bästa. Dessa kan i slutändan leda till allvarliga skador om de inte behandlas.

Det jag vill säga är att lägg pengar på en duktig massör/ equiterapeut eller något sådant för att få hästen genom kollad. Det är en så billig försäkring för att kolla att hästen inte har låsningar och går och har ont. Och om den har ont kanske det hittas i tid och hästen inte behöver få lida så mycket utav det. Hittas det i tid och kan behandlas fort har ingen större skada skett.

Jag skulle aldrig ha samvete till att inte kolla min häst, minst en gång i halvåret.


Sofia känner igenom och fixar till Leja:)


Leja är nöjd över massagen:)


Leja tycker det är så skönt:)


Kommentarer
Postat av: Caroline

Håller helt med dig! :)

2010-12-27 @ 22:58:40
URL: http://arabenbeauty.blogg.se/
Postat av: josefine

Håller verkligen med!

2010-12-28 @ 08:57:23
URL: http://minfux.blogg.se/

Lämna gärna ett hovavtryck:)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0